Orlando – Florida for hele familien

Familieferie  i Orlando, Florida
– en rejsebeskrivelse fra det virkelige liv

Orlando var årets sommerferie. Vi er mor på 45, bonusfar ligeledes på 45, søn på 16 og datter på 13. Vores ferie startede i Chicago med et besøg hos min søster og hendes mand.

Chicago er anmeldt før her på www.traveltalk.dk,  så jeg vil nøjes med at konstatere at Chicago så absolut er et besøg værd.

Flyturen med Swiss Air

Vores tur til Chicago gik via Zürich med Swiss Air. Der var en del at spare på flybilletterne  via Zürich. Der er imidlertid en direkte afgang fra København med SAS. Det formindsker flytiden med nogle timer. Det er dog værd at være opmærksom på, at servicen hos Swiss Air er noget bedre, og ikke mindst er forplejningen undervejs gratis. Hvilket også gælder alkohol.

Vi havde bare 45 min til at skifte fly i Zürich og var endda lidt forsinket. Men det gik med en præcision som et urværk fra alpelandet. Så det var ikke noget problem.

Og derfra med Spirit

Efter en skøn ferie i Chicago gik turen med indenrigs fly fra Chicago til Orlando*. Vi brugte det amerikanske lavpris selskab Spirit. Fungerede fint. Dog skal man være opmærksom på at vægtgrænsen på bagage kun er 18 kilo mod 23 kilo på den oversøiske flyvning ligesom de kun tillader en mindre håndbagage pr person. Her kan man godt komme lidt i problemer, hvis man ikke er opmærksom.

Orlando international lufthavn ligger centralt,  uanset om du vælger at bo ’Downtown’ Orlando, eller om du vælger at bo på et af de mange resorts, som ligger i nærheden af de mange forlystelsesparker, som Orlando har at byde på.

Vi valgte det sidste. En taxa koster ikke noget der skræmmer. Vi brugte dog app’en ’Lyft’ under hele vores ophold. Minder om det man kender fra Über. Dog skulle der være lidt bedre vilkår for de ansatte hos Lyft, ligesom der er mulighed for at give chaufføren tips efter turen. Jeg synes der fungerede perfekt både i Chicago og i Florida. Vi ventede sjældent mere end et par min. Prisen fra lufthavnen til vores hotel var 13 $.

orlando floridays

Orlando Floridays

Floridays Resort: really nice and big!

Vi havde bestilt Floridays resort næsten et år i forvejen via Hotels.com og med 9 overnatninger. Kostede lige over 1.000 kr natten. For det fik vi en lejlighed på over 90 kvm. To soveværelser, fuldt udstyret køkken, to badeværelser, det ene med almindeligt mens masterbadeværelset indeholdt både brusekabine og boblebad. Derudover indeholdt lejligheden en fin stue og en god lille balkon. TV med alle kanaler i både stuen og begge soveværelser. Vigtigt var det også, at hele lejligheden har en aircondition som fungerer og som man selv kan skrue op og ned for.

Floridays, er på tripadvisor valgt som et af USA’s bedste resorts når det kommer til familier. Hvilket vi godt forstår. Poolområdet er stort. Centrum  er en stor børnevenlig pool hvor dybden variere lidt. Men på intet tidspunkt så dybt så hende på 13 ikke kunne bunde. Derudover er der en selvstændig børnepool, og et meget varmt boblebad. Hotellet tilbyder masser af solsenge og på Intet tidspunkt havde vi problemer med at få plads. Håndklæder behøver man hellere ikke tænke på da de er til fri afbenyttelse. En anden fordel er, at pool-området er åbent helt til kl 23.00 hvilket giver gode muligheder for at slutte aftenen af med en drink i poolbaren, mens ungerne får leget af, inden en ny dag truer.

Orlando Seaworld

Orlando SeaWorld

Sightseing in Orlando fra Disneyland til Universal Studios

Orlando er et slaraffenland, når der kommer til parker. Inden for en radius af 15 km havde vi: SeaWorld, Discovery Cove, Aqualand, Disneyland, Universel Studios og en del flere. Hver dag kører der gratis shuttle busser fra hotellerne. Hvis man ikke vil bruge dem enten ud eller hjem, så kører Lyft dig for under 10$. Hvis man har lyst til at se hele området lidt ovenfra, er der rig mulighed for det med helikopter. Der er flere udbydere og flere muligheder for forskellige ture. Vi valgte en kort tur. Selvom turen ikke var lang, så var det en oplevelse. De 30$ per voksen var givet godt ud, synes jeg.

orlando floridays 2

Orlando Floridays

Området omkring parkerne er ikke det mest spændende; men har man lyst til at shoppe lidt, så ligger der er et stort Premium Outlet i umiddelbar nærhed. Her ligger der også et meget veludstyret supermarked, som gør, at man sagtens kan handle ind som om man boede hjemme. Vi lavede selv morgenmad og frokost hver dag, men gik ud og spiste om aftenen.

Fastfood eller Outback med steaks og ribs?

De fleste restauranter ligger samlet rundt et supermarked og Outlet. Der er noget for enhver smag. Lige fra Sushi til subway og McDonalds. Derimellem spiste vi både på O. Kenan som er en lille perle, som serverer mad fra Ecuador. Vores stamsted blev imidlertid Outback, som er en typisk amerikansk restaurant  hvor man sidder i små hyggelige private båse. Rigt udvalg af bøf, ribs osv. Et godt middags måltid med drikkevarer for 2 voksne og 2 store børn ligger omkring 100$. Det gælder også, hvis du vælger pizza eller noget helt tredje.

Discovery Cove, Aquatica og SeaWorld

I løbet af vores 9 dage besøgte vi Discovery Cove, Aquatica og SeaWorld. Børnene synes derudover, at det var helt top at shoppe i Outlet. Mor og bonusfar synes derimod, at det var helt top at kunne ligge på en liggestol og få lidt farve. Samtidig med at det var muligt at få lettet sin dårlige samvittighed over god mad og drikke ved at bruge det meget veludstyrede fitnessrum med god air-condition. Her var der både løbebånd, stepmaskiner, frie vægte, kettlebells  og meget mere.

Gå til SeaWorld
Gå til Aquatica
Gå til Discovery Cove

Man skal være opmærksom på at de fleste resorts i USA har noget de kalder et resort-fee pr. døgn. I vores tilfælde udgjorde det 15$ pr dag. Ikke nogen formue. Men det er idiotisk. da man bare kunne lægge dem på værelsesprisen. Så selvom alt var bestilt via Hotels.com, så slap jeg altså ikke for 9 x 15 $ da jeg tjekkede ud.

Hjem med Lufthansa og gratis mad og drikke

Vores hjemrejse gik med fly fra Miami med Lufthansa. Køreturen fra Orlanda til Miami er cirka 3,5 timer. Køreturen i sig selv var ikke noget problem. Men har man ikke lejet bil i forvejen så koster det nogenlunde det samme at tage en Lyft. Vi kørte selv og aflevering af bil i lufthavnen er smertefrit og enkelt.

Flyrejsen hjem med Lufthansa er tysk orden når det er bedst. Maden er god uden at være prangende. Servicen er top. Mad og drikke er også her gratis og der er ikke limit på. Så efter et par glas vin, og en cognac spædet op med en gin og tonic så sov bonusfar og undertegnet fint et par timer.

Vi vil anbefale USA generelt og Orlando til venner og bekendte. Det er der bred enighed om hos både børn og voksne. Amerikanerne er lette at have med at gøre og tingene fungerer.

Vi kommer tilbage. Både til Chicago, Florida men vi har også lyst til Califonien hvor San Diego, Las Vegas og Grand Canyon lokker.

Traveltalk: Tak for alle tiders rejseberetning! Der er en flaske god vin på vej, deværre ikke fra Orlando, men italiensk går vel også. Kunne være Orvieto 🙂 Har du, kære læser en rejseberetning, så skriv til os på Facebook. Nu ved du der vanker vin ved optagelse af din rejsehistorie.

* Orlando er en amerikansk by i delstaten Florida. Den er hovedsæde i amtet Orange County. Byen har 235.860 indbyggere, med forstæder når indbyggertallet op på 2.082.628.

USA is calling; Come visit!

Nu vi er i Florida, så læs historien om hvor utroligt billigt, du kunne komme på krydstogt fra Florida til the Bahamas.

Book din tur til USA her