Fiji bryllup

Bryllup på Fiji – et rigtigt Bula Bryllup

Bryllup på Fiji helst på stranden hedder et Bula Bryllup efter den lokale hilsen. Her er vor udsendte reporter Nina´s eget bryllup.

Hvis der er et andet land i verden, som har en stor plads i mit hjerte, så er det Fiji. Jeg faldt pladask for Fiji, da jeg første gang kom herned for 3 et halvt år siden. Kulturen, menneskene og livsstilen var de faktorer, der gjorde, at jeg besluttede mig for at blive i tre år. Da min mand første gang kom på besøg på de breddegrader, tilbragte vi størstedelen af vores ferie på Fiji, og de næste par år fik han også orlov for at kunne komme til Fiji i længere tid ad gangen. Dermed har Fiji en stor plads i begge vores hjerter, og da vi først havde besluttet at gifte os, var det meget naturligt, at vi skulle giftes i Fiji. Selve frieriet skete på den lækreste lille tropeø Treasure Island Resort i Mamanuca Ø-gruppen. Vi var så heldige at have medvirket i et bryllups photo shoot på øen, hvilket var en fantastisk dag i luksuriøse omgivelser. Vi fik ved den lejlighed et rigtig godt indtryk af øen, og hvilke muligheder, som øen bød på, når det blev vores egen tur til at blive gifte. Morgenen efter vores photoshoot snakkede vi om, at et bryllup her da ikke ville være så tosset, og dermed blev beslutningen taget om at holde bryllup på denne lille tropeø i midten af Stillehavet.

FIji wedding-marriot hotel

Planlægningen af bryllup på Fiji ikke uden spænding

Alt foregår i et meget langsommere tempo på Fiji, Så det var med en vis spænding og frustration, at vi gik i gang med planlægning og bookningen af værelser. Der var 13 fra Danmark, der havde meldt deres ankomst, og sammen med 9 lokale venner var det perfekt til en rigtig abefest. Vi havde fra starten fået udpeget noget så fancy som en wedding planner, og man må sige, hun havde prøvet det før. Rutineret lokal kvinde i bryllupsplanlægning, som havde vundet en del awards for sit arbejde, så vi var i trygge hænder. Det mest besværlige, og det der gav mest tendens til stress, var heller ikke selve programmet, men derimod papirarbejdet. Hjemme i Danmark, havde vi udfyldt en ansøgning, om at blive gift i udlandet, og det faldt nogenlunde hurtigt på plads. I Fiji viste det sig dog at være lidt af et problem, da papirerne ikke stod på engelsk, og at de ikke var underskrevet med stempel og kuglepenssignatur. Derudover havde vores arrangør en hel bunke papirer, som skulle underskrives af en Justice Of Peace, hvilket ingen af os vidste rigtig hvad var. Efter lidt søgen fandt vi en JP, som i første omgang ikke ville skrive under, men efter en vis desperation fra vores side indvilligede han i at korresponderede med vores wedding planer, og til sidst indgik de et kompromis, så han skrev under.

Treasure Island Resort i Mamanuca

Frieriet før vort bryllup på Fiji

Vores gæster fra Danmark ankom til Fiji, og sammen sejlede vi ud til Treassure Island dagen før brylluppet. Vi blev vel modtaget med velkomstdrink indlogering, og en kanon opvarmningen til brylluppet i form af et frieri på stranden. Det var min svoger, som ville fri til min kommendes mand søster, og som Fiji kender havde jeg været en del af planlægningen. Alt var planlagt og tilrettelagt til mindste detalje i en alt for overdrevet amerikaner stil, som man kun oplever på film, så vi glædede os i den grad til at overvære det. Vi havde taget højde for alt, undtagen at frieriet skulle foregå på Fiji, hvor tingene bare har det med at gå lidt galt, hvilket også var tilfældet her. Programmet for frieriet var ellers lige til. Mens vi andre tog båden til øen, havde vi overbevist min svigerinde om, at der ikke var plads nok, og at resortet derfor havde givet hende og hendes kæreste en helikoptertur til øen i stedet for. Helikopteren var der selvfølgelig betalt for, og meningen var, at den i bedste stil skulle flyve parret hen over stranden, hvor der med store sten i sandet stod ”will you marry me”, og efter landing ville der være champagne og frugt på stranden. Men, men men, sådan gik det bare ikke. Vi kørte dem ellers ud til lufthavnen i god tid, og måske var dette fejlen. I hvert fald fandt helikopterselskabet ud af, at de kunne komme med en tidligere helikopter, sammen med et andet par. Dermed var Treassure Island ikke klar til modtagelsen med frugt og champagne.

Ikke nok med at alt ikke er klar til velkomst, så er piloten heller ikke informeret om det forestående frieri, så han flyver simpelthen den forkerte vej rundt om øen og flyver ikke henover sandet, hvor budskabet står. Så da de to lander, kan vi tydelig se på den kommende gom, at noget absolut ikke er som det skal være, og han får gestikuleret lynhurtigt, at vi ikke må sige tillykke endnu. Nu er gode råd dyre, og der er ikke noget at sige til, at den kommende gom er en kende frustreret og forvirret. Vi får dog lagt en plan, så lige så snart Treassure er klar, bliver de ad bagvejen eskorteret ned til stranden, hvor alt er blevet klar i lyntempo, så frieriet kan gennemføres, og hun siger ja. Heldigvis gik, der ikke lang tid, før vi alle kunne grine af episoden, og helikopterselskabet endte også med at give turen gratis.

Treassure Island Resort i Mamanuca

Treassure Island Resort i Mamanuca, smuk pavillon med air con!

Bula bryllup skulle holdes direkte på den kridhvide strand.

Dagen efter var det så vores tur til at være hovedpersoner i dagens program, nemlig et strandbryllup.

Det viste sig at blive et fantastisk, afslappende og stressfrit bryllup. Dagen tod på minigolfturnering og drinks til alle gæsterne, havbad, kolde øl og leg. Efter frokost skulle jeg bruden gøre mig klar med makeup og have sat hår af de lokale spa-damer, mens gæsterne inklusive gommen drak flere øller og slappede af.

Kl. 16:30 var jeg klar og ventede spændt på min eskorte, som i dagens anledning bestod af to meget flotte store Bula-krigere, som eskorterede mig til stranden, hvor min far ventede, så vi kunne gå det sidste stykke sammen. Selve Ceremonien blev også holdt af en lokal BULA-præst, som var yderst sjov og charmerende. Ceremonien varede heldigvis kun 20 minutter, så efter vi havde skrevet under på diverse papirer, kunne vi trække os tilbage i skyggen, hvor der ventede en overdådig kage og champagne. Næste punkt var tid til obligatoriske bryllupsbilleder i den smukkeste solnedgang. Herefter blev vi inviteret til at være æresgæster til den lokale Kava-ceremoni. Det var rørende at være med til ceremonien og opnå et kulturelt indblik i deres smukke skikke, samt at drikke Kava med de mennesker, som lige havde sørget for den bedste dag i vores liv.

Beach BBQ

Dagen blev rundet af med prædrinks og snacks og middag på vores lille private Beach BBQ, som var pyntet flot op i strandtema. Vi havde personlige kokke, som serverede alskens lækre grillmad. Efter middagen med diverse taler og sange fortrak vi til dansegulvet, hvor vi fortsatte festen til et kanon godt liveband. Da vi kom tilbage i vores luksushytte, var der sørget for champagne og frugt, dog var vi så færdige, at vi udsatte indtagelsen til næste dag. Morgenen efter brylluppet var vi godt trætte og brugte, men da vores transport dukkede op, livede vi alle gevaldigt op. Et vandfly, som skulle fragte os videre til den næste paradisø.

Det var nok det mest fantastiske stressfrie bryllup, og jeg kan klart anbefale andre at blive gift i udlandet og især bryllup på Fiji, og på en strand. Ultra romantisk og nede-på-jorden-i-et-med-naturen følelse.

Mere rejseinspiration fra Fiji

Se også vor store intro til Fiji her

It´s Fiji Time

Se endvidere den skjulte ø i Fiji ø i den store ø gruppen i Melanesien

Den skjulte paradisø Taveuni i Fji

Se også Vanuatu, en anden skøn ø i Melanesien

Rejser til Vanuatu i Melanesien i det sydlige Stillehav

Links om øer, områder og lande i Stillehavet,  i Oceanien, Melanesien og Mikronesien